#कुशोत्पाटनम्—
*#कुशशब्दव्याख्या*-
कशः/कुशम्, क्ली /पुं, (कु पापं श्यति नाशयति । कु + शो + डः । यद्वा कौ भूमौ शेते राजते शोभते इत्यर्थः ।)
*#श्रेष्ठकुशाके_लक्षण*
पुष्ट, हरित ,गायके कान के बराबर तथा बिना टूटी फटी कुशा सर्वोत्तम मानी गई है-
*सपिञ्जलाश्च हरिताः पुष्टाः स्निग्धाःसमाहिताः।*
*गोकर्णमात्राश्च कुशाः सकृच्छिन्नाः समूलकाः।।*
*गोकर्णमात्रा विस्तृताङ्गुष्ठानामिकापरिमिताः।।*
(विष्णुः)
*यद्यपि कुश और दर्भमें कोई अंतर विशेष नहीं है फिर भी विद्वानोंने दोनों की अलग-अलग परिभाषाएं की हैं* -
1. *अप्रसूताः स्मृतादर्भाः प्रसूतास्तु कुशाः स्मृताः।*
*समूलाः कुतपाः प्रोक्ताश्छिन्नाग्रास्तृणसंज्ञताः।।*
(हेमाद्रौ कौशिकेनोक्तम्)
*#अप्रसूता=असंजातप्रसवाः_अपुष्पिता इत्यर्थः।।*
#अर्थ - जब तक पुष्प (बाल)नहीं निकलती तब तक उसे *#दर्भ* कहते हैं । पुष्पित होने पर या गर्भित होने पर *#कुश* कहलाता है। जड़ सहितको *#कुतप* कहते हैं। तथा अग्रभाग तोड़ देने पर उसे *#तृण* कहा जाता है।
2. *प्रादेशमात्रं दर्भः स्यात् द्विगुणं कुशमुच्यते।*
दूसरे आचार्यके मतमें प्रादेश मात्र (10 या 12 अंगुल) तक का *#दर्भ* कहलाता है तथा एक हाथ के बराबर वालेको *#कुश* कहते हैं।
3. *समूलस्तु भवेद्दर्भः पितॄणां श्राद्धकर्मणि।*
(यमः)
*#कुशोंकेभेद*-
कुश ,काश ,शर( सरकण्डा मूज) ,दूर्वा ,यव ,गेहूँ, धान, समा, बल्वज,कमल, उशीर, कुंदक, सुवर्ण, चाँदी तथा ताँबा ये सभी दर्भ कहे गये हैं
1. *कुशाः काशाः शरा दूर्वा यवगोधूमबल्वजाः।*
*सुवर्णं रजतं ताम्रं दश दर्भाः प्रकीर्तिताः।।*
2. *कुशा: काशा यवा दूर्वा उशीराच्छ सकुन्दका:।*
*गोधूमा व्रीहयो मौञ्जा दश दर्भा: सबल्वजा:॥*
(धर्मसिन्धौ)
3. *कुशा: काशास्तथा दूर्वा यवपत्राणि व्रीहय:।*
*बल्वजा: पुण्डरीकाश्च कुशा: सप्त प्रकीर्त्तिता:।।*
(पद्मपुराण सृ.४६/३४)
4. *काशाः कुशाः वल्वजाश्च तथा ये तीक्ष्णशूककाः।*
*मौञ्जलाः शाद्वलाश्चैव षड्दर्भाः परिकीर्तिताः।।*
(ब्रह्मपुराण)
5. *पितृतीर्थेन देयाः स्युर्दूर्व्वा श्यामाक एव च।*
*काशाः कुशा बल्वजाश्च तथान्ये तीक्ष्णरोमशाः।*
*मौञ्जाश्च शाद्वलाश्चैव षड्दर्भाः परिकीर्त्तिताः।।*
तीक्ष्णरोमशा इति वल्वजानां विशेषणं तेन तेषामलाभे।
*#कुशमें_त्रिदेवोंका_निवास_है*
*दर्भमूले वसेद्ब्रह्मा मध्यदेवो जनार्दनः।*
*दर्भाग्रे तु महादेवस्तस्माद्दर्भेन मार्जयेत् ॥*
दर्भके मूलभागमें ब्रह्माजी, दर्भके मध्यमें विष्णुका , दर्भके अग्रभागमें उमानाथ महादेवजीका वास है।
*#कुशाओंके_न_मिलनेपर*-
1. *कुशाः काशाःशरो गुन्द्रो यवा दूर्वाऽथ बल्वजाः।* *गोकेशमुञ्जकुन्दाश्च पूर्वाभावे परः परः।।*
(अपरार्के सुमन्तुः)
2. *कुशाभावे तु काशाः स्युः काशाः कुशसमाः स्मृताः।* *काशाभावे ग्रहीतव्या अन्ये दर्भा यथोचिताः।।*
*दर्भाभावे स्वर्ण्णरूप्यताम्रैः कर्म्मक्रियाः सदा।*
3. *श्राद्धे वर्ज्यानि प्रयत्नेन ह्यनूपाः सगवेधुकाः।*
*पुनश्च दूर्वाद्याः कुशाभावे प्रतिनिधित्वेनोक्ताः।।*
*#सोनेके_पवित्रककी_महिमा*-
*अन्यानि च पवित्राणि कुशदूर्वात्मकानि च।*
*हेमात्मक-पवित्रस्य ह्येकां नार्हन्ति वै कलाम्।।*
*#पवित्रकका_लक्षण*-
1. *अनन्तर्गर्भिणं साग्रङ्कौशं द्विदलमेव च।*
*प्रादेशमात्रं विज्ञेयं पवित्रं यत्र कुत्रिचित्।।*
(हारीतः)
ब्राह्मण की पवित्री चार कुशोंकी, क्षत्रिय की तीन की, वैश्य की दो की एवं शूद्रोंकी एक कुशाकी पवित्री होनी चाहिए-
2. *पवित्रं ब्राह्मणस्यैव चतुर्भिर्दर्भपिञ्जलैः।*
*एकैकं न्यूनमुद्दिष्टं वर्णेवर्णे यथाक्रमम्।।*
( स्मृत्यर्थसारे)
अथवा सभी वर्णों के लिए 2--2 कुशोंकी पवित्री हो-
3. *सर्वेषां वा भवेद्वाभ्यां पवित्रं ग्रथितं नवम्।*
(रत्नावल्याम्)
4. *समूलाग्रौ विगर्भौ तु कुशौ द्वौ दक्षिणे करे।*
*सव्येचैव तथा त्रीन्वै बिभृयात् सर्वकर्मसु।।*
( बौधायनः)
जड़ और अग्रभाग से युक्त मध्यमें स्थित शल्यसेरहित दो कुशोंकी पवित्रीको दाएं हाथमें तथा तीन कुशोंकी पवित्रीको बाएं हाथमें सभी कर्मोंमें धारण करना चाहिए , यह मत सर्वमान्य है।
अथवा दोनों हाथों में दो दो कुशोंकी पवित्री धारण करें।
5. *हस्तयोरुभयोर्द्वौद्वावासनेऽपि तथैव च।*
*#पवित्री_अनामिकाके_मध्यपर्वमें_या_मूलमें_धारणकरें* -
1 *द्वयोस्तु पर्वणोर्मध्ये पवित्रं धारयेद्बुधः।*
*अनामिकाधृता दर्भाह्येकानामिकयापि वा।*
*द्वाभ्यामनामिकाभ्यां तु धार्ये दर्भपवित्रके।।*
(हेमाद्रौ स्कान्दे)
2 *अनामिकामूलदेशे पवित्रं धारयेद्विजः।*
(अत्रिस्मृति आह्निकसूत्रावल्याम्)
*#पवित्रीकी_आवश्यकता*-
जप, होम ,दान, स्वाध्याय श्राद्ध आदि कर्मोंमें कुशकी पवित्री या स्वर्ण अथवा चांदी की पवित्री को अवश्य धारण करें ,रिक्त हाथोंसे कोई भी शुभ कर्म नहीं करना चाहिए-
1. *अशून्यं करं न कुर्यात् सुवर्णरजतकुशैः।*
*जपे होमे तथा दाने स्वाध्याये पितृ कर्मणिः।*
2. *स्नाने होमेतथा दाने स्वाध्याये पितृतर्पणे।*
*सपवित्रौ सदर्भौ वा करौकुर्व्वीत नान्यथा।!*
*सर्वेषां वा भवेद्द्वाभ्यां पवित्रं ग्रथितं न वा।।*
3. *पूजाकाले सर्व्वदैवे कुशहस्तो भवेच्छुचिः।*
*कुशेनरहिता पूजा विफला कथिता मया।।*
4. *पवित्राः परमादर्भा दर्भहीना वृथाक्रियाः।*
*#वर्ज्यकुशा:*-
1. *चितौ दर्भाः पथि दर्भाः ये दर्भा यज्ञभूमिषु।*
*स्तरणासनपिण्डेषु षड्दर्भान् परिवर्जयेत्।।*
(हारीतः)
2. *पिण्डार्थं ये स्तृता दर्भा यैः कृतंपिवृतर्पणम्।*
*मूत्रोच्छिष्टप्रलेपे तु त्यागस्तेषां विधीयते।।*
(छन्दोगपरिशिष्टम्)
3. *धृतैः कृते च विण्मूत्रे त्यागस्तेषां विधीयते।*
*नीवीमध्ये च ये दर्भा ब्रह्मसूत्रे च ये धृताः।।*
*पवित्रांस्तान् विजानीयाद्घथा कायस्तथा कुशाः।।*
4. *ब्रह्मयज्ञे च ये दर्भा ये दर्भाः पितृतर्पणे।* *हतामूत्रपुरीषाभ्यान्तेषां व्यागो विधीयते।।*
(हेमाद्रौ)
*#पवित्रीधारण_करके_आचमन_करनेसे_पवित्री_उच्छिष्ट_नहीं_होती ,परंतु भोजन करने पर पवित्री उच्छिष्ट हो जाती है, तब उसका त्याग कर देना चाहिए*-
1. *सपवित्रः सदर्भो वा कर्माङ्गाचमनं चरेत्।*
*नोच्छिष्टं तत् सदर्भं च भुक्तोच्छिष्टं तु वर्जयेत्।।*
2. *सपवित्रेण हस्तेन कुर्यादाचमनक्रियाम्।*
*नोच्छिष्टं तत्पवित्रं तु भुक्तोच्छिष्टं तु वर्जयेत्।।*
(श्राद्धचिंतामणिमें मार्कंडेयजीका वजन)
3. *आचम्य प्रयतो नित्यं पवित्रेण द्विजोत्तमः।*
*नोच्छिष्टन्तु भवेत्तत्र भुक्तशेषं विवर्जयेत्।।*
*#दूर्वा_और_काशकीपवित्री_पहनकर_आचमन_नहीं_करना_चाहिए* -
काशादौ विशेषमाह शङ्खः-
*काशहस्तस्तु नाचामेत्कदाचिद्विधिशङ्कया।*
*प्रायश्चित्तेन युज्येत दूर्वाहस्तस्तथैव च।।*
*#कुशऔरकाशसे_दन्तधावनभी_नहीं_करें* -
कुश, काश, पलाश और अशोक वृक्ष की दातुन करनेसे व्यक्ति चांडाल हो जाता है और वह चांडालत्त्व को तब तक प्राप्त रहता है जब तक गंगाजीके दर्शन नहीं कर लेता-
*कुशं कासं पलासं च शिशपं यस्तु भक्षयेत्।*
*तावत् भवति चाण्डालो यावद्गंगां न पश्यति।।*
(आचारमयूखे गर्गः)
*#सधवास्त्रीको_कुश_और_तिलका_प्रयोग_नहीं_करना_चाहिए*-
सधवायास्तद्धारणनिषेधमाह ब्राह्मणसर्व्वस्वे -
*न स्पृशेत्तिलदर्भांश्च सधवा तु कथञ्चन।*
*#कुशोत्पाटनका_मंत्र*
दर्भग्रहणेमन्त्रमाहशङ्खः-
*विरिञ्चिना सहोत्पन्न! परमेष्ठिनिसर्गज!।*
*नुद सर्वाणि पापानि दर्भ! स्वस्तिकरोभव।।*
(धर्मसिन्धौ स्मृत्यर्थसारे च)
*हुम्फट्कारेण मन्त्रेण सकृच्छित्त्वा समुद्धरेत्।*
*#कुशोत्पाटनका_समय_मुख्यप्रातःकाल*
अत्र विशेषः निर्ण्णयसिन्धौपृथ्वीचन्द्रोदये तद्ग्रहणकालमाह दक्षः-
*समित्पुष्पकुशादीनां द्वितीयः परिकीर्तितः।*
( अष्टधा विभक्तदिनस्य द्वितीयोभाग इत्यर्थः।)
*#पितरोंकेलिए_दक्षिणाभिमुख_कुशा_उखाड़नेका_विशेषनियम*-
*प्रेतक्रियार्थं पित्रर्थमभिचारार्थमेव च।* *दक्षिणाभिमुखश्छिन्द्यात् प्राचीनावीतिकोद्विजः।।*
*#अन्यअमावस्याओंमें उखाड़ा गया कुश 1 महीने तक तथा भाद्रपदकी अमावस्याको उत्पाटित कुश 1 वर्षतक पवित्र रहता है।*-
*मासि मास्युत्द्धृता दर्भा मासि मास्येव चोदिताः।*
( षड्त्रिंशन्मते)
*मासे मासे त्वमावास्यां दर्मो ग्राह्यो नवः स्मृतः।*
भाद्रामावास्यागृहीतदर्भस्यायातयामतामाह हेमा॰श्रा॰ ख॰ हारीतः-
*मासे नभस्यमावास्या तस्या दर्भोच्चयो मतः।*
*अयातयामास्ते दर्भां विनियोज्याःपुनः पुनः।।*
*#कुशब्रह्मा_और_विष्टर_बनानेका_नियम*
*पंचाशत् कुशोद्भवेत्ब्रह्मा तदर्धेन तु विष्टर।*
*ऊर्द्ध्वकेशो भवेद्ब्रह्मा लम्बकेशस्तु विष्टरः।*
*दक्षिणावर्त्तको ब्रह्मा वामावर्त्तस्तु विष्टरः।।*
यथा संभवं वा। (कुशकंडिका पद्धतौ)
Gurudev
Bhubneshwar
,९८९३९४६८१०
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